Hulp nodig? We helpen je graag
Slaaptekort-drastische-gevolgen-ogen

Slaaptekort heeft drastische gevolgen voor je ogen

We hebben allemaal wel eens een nachtje doorgehaald. De volgende ochtend heb je kloppende hoofdpijn, je kunt je moeilijk focussen op de alledaagse activiteiten en niet te vergeten; die ongelooflijke honger. Iedereen heeft er weleens last van. Dat het frustrerend is, zijn we ons van bewust. Maar hoe slecht is te weinig slaap eigenlijk voor jou en je ogen en wat kun je eraan doen? In dit artikel vertellen we meer over de gevolgen van slaaptekort voor je ogen en wat je kunt doen bij slecht slapen.

Wat doet slaaptekort met je?

8 uur slapen is niet voor iedereen weggelegd. Toch heb je genoeg slaap nodig om goed te functioneren. Volgens onderzoekers heb je minstens 5 uur slaap nodig om scherp te blijven gedurende dag. Minder dan 5 uur slaap per nacht? Dat zul je al gauw merken. Je hebt honger, je bent humeurig, je ziet er vaak minder goed uit, je bent niet geconcentreerd en je voelt je sneller ziekjes.

Chronisch slaaptekort kan zelfs leiden tot overgewicht, diabetes, hart en vaatziekten. Daarom is het zo belangrijk om ’s nachts goed door te slapen om dit soort problemen te voorkomen. Tijdens het slapen laad je namelijk weer helemaal op zodat je weer vol energie aan je dag kunt beginnen.

Waarom is slaaptekort gevaarlijk voor je ogen?

Ook je ogen hebben slaap nodig om dagelijks scherp te blijven zien. Toch een nachtje minder goed geslapen? Dan zal het op korte en lange termijn negatieve gevolgen voor je ogen hebben. We hebben de gevolgen hiervan op een rijtje gezet.

1. Wallen en kringen

Bij gebrek aan slaap heb je eerder last van wallen en kringen onder je ogen. Dit is misschien niet heel gevaarlijk, maar je ziet er wel minder stralend uit dan gewoonlijk. Genoeg slaap zorgt voor een jonge en frisse blik. Wie genoeg slaapt zal er gauw opgewekt uitzien in vergelijking tot iemand die helemaal niet heeft geslapen. Probeer daarom voldoende te rusten, zodat je deze gevolgen van slaaptekort (op korte termijn) vermijdt.

2. Spastische ogen

Bij langdurig slaaptekort kunnen er vervelende problemen ontstaan als oncontroleerbare oogtrekkingen. Je ooglid trekt zich telkens samen waardoor je je vaak niet kunt focussen op je bezigheden. Een oogtrekking ziet er niet alleen gek uit, ook kan het heel storend tijdens het lezen, op werk of tijdens het sporten. In het verkeer zal dit zelfs voor ongelukken kunnen zorgen.

3. Droge rode, bloeddoorlopen ogen

Een ander negatief effect van slaaptekort is droge, bloeddoorlopen ogen. Droge ogen veroorzaken al gauw jeuk of irritaties in het oog. Het gevolg hiervan is dat je vaker in je ogen wilt wrijven, wat weer tot ooginfecties zal leiden.

Wanneer je lenzen draagt, zul je eerder last hebben van droge ogen. Slapen met lenzen wordt daarom afgeraden. Let er daarom op dat je je lenzen altijd uitdoet als je gaat slapen, ook wanneer je niet kunt slapen. Zo krijgen je ogen ’s nachts voldoende zuurstof binnen. Doe je dit niet? Dan heb je al gauw last van droge, geïrriteerde ogen. Op lange termijn zullen vampierssymptomen de kop opsteken: je wordt gevoelig voor licht en je zicht vertroebelt.

4. Gezichtsverlies

Op lange termijn kan slaaptekort leiden tot glaucoom. Dit verschijnsel komt voor als er te veel druk op je ogen wordt uitgeoefend. Wanneer deze druk te hoog is, zal er op langere duur gezichtsverlies ontstaan. Gezichtsverlies is één van de onomkeerbare gevolgen.

Wat te doen met slaaptekort?

Vind je het moeilijk om vroeg naar bed te gaan en de volle 7/8 uur door te slapen? Wees ervan bewust hoe belangrijk slaap voor je is. Ga op tijd naar bed, probeer een halfuur voor het slapen geen gebruik te maken van een device en maak van je kamer een heerlijke slaapplek. Neem af en toe de nodige ontspanning zodat je zorgeloos kunt slapen. Zo kun je gebruik maken van meditatie of yoga om de volgende dag weer fris en fruitig met beide benen op de grond te staan.

Heb je last van droge en gevoelige ogen. Ga dan tijdig langs bij één van onze opticiens. Zij helpen je graag verder.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Inhoudsopgave